Alle blogs

Belt and Road initiative: Nieuwe zijderoute startend in Rotterdam

Er zijn veel Chinese spreekwoorden, maar “Alle wegen leiden naar Rome’ is er daar geen van. De zijderoute was tot voor kort de meest tot de verbeelding sprekende handelsroute, maar op dit moment is China bezig met het opzetten van een nieuwe zijderoute; een logistiek project dat zijn weerga niet kent. Het betreft het ‘Belt and Road Initiative’, en is buitengewoon ambitieus van opzet. De Chinese overheid steekt er jaarlijks honderden miljarden in. Als logistiek centrum zou Rotterdam die boot niet mogen missen, zou je zeggen.

Initiatief vijf jaar geleden gestart

De Nieuwe Zijderoute bestaat enerzijds uit een netwerk voor wegvervoer en spoorvervoer, en anderzijds uit de zogenoemde Maritieme Zijderoute voor de scheepvaart. De Nieuwe Zijderoute werd in 2013 bekendgemaakt door president Xi Jinping De Nieuwe Zijderoute is een van de grootste infrastructurele projecten in de geschiedenis. Er zijn 68 landen betrokken bij het project. Samen omvatten zij 65% van de wereldbevolking en 40% van het mondiale bruto binnenlands product. De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley schat dat de waarde van de projecten in de komende tien jaar oplopen tot zo’n 800 miljard euro.

Expansie activiteiten in Europe

Inmiddels beschikken Chinese bedrijven zoals Cosco Shipping Ports en China Merchants Ports Holdings over een keten van havenactiviteiten langs de Indiase Oceaan, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Momenteel heeft China al ongeveer 10% van de volledige Europese havencapaciteit in handen. Zo heeft de Chinese staatsrederij Cosco in 2016 een meerderheidsbelang gekocht in de haven van Piraeus, de grootste haven van Griekenland. Cosco heeft kenbaar gemaakt Piraeus uit te willen bouwen tot logistiek centrum voor goederen vooral via het spoor naar Midden Europa. Eind vorig jaar rondde de Chinese groep Cosco de overname af van een belang van 76 % in containeractiviteiten van APM Terminals in de haven van Zeebrugge. Door de transactie verwierf China ook een bruggenhoofd voor de maritieme trafieken in het noordwesten van Europa, nadat eerder ook in onder meer Spanje, Italië en Griekenland vergelijkbare acquisities werden gerealiseerd. De positie van andere havens zoals Rotterdam en Antwerpen wordt hierdoor onmiskenbaar beïnvloed.

Protest tegen invloed China

De ambities van China worden niet overal met applaus ontvangen. Amerika, Australië, India en Japan overwegen al om een eigen infrastructuurnetwerk op te zetten, als alternatief voor het ambitieuze ‘Belt and Road’. Het initiatief van deze landen zou de groeiende invloed van China moeten indammen. Maar waar Amerika, Australië, India en Japan het voorlopig laten bij overwegingen, beschikt China over de benodigde budgetten, voegt China de daad bij het woord en lijkt het niet te stoppen. De politieke structuur van China laat duidelijk een krachtdadiger handelen toe.

Ook Europese leiders stellen zich argwanend op tegenover de Chinese initiatieven. Onder meer Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, heeft al gewaarschuwd voor de buitenlandse aankoop van cruciale activa, zoals haveninfrastructuur. Ook de Franse president Emmanuel Macron heeft recent opgeroepen tot een verenigde Europees front tegen Chinese overnames. Daarbij waarschuwde Macron voor het gevaar dat China door commerciële investeringen in Europa politiek aan macht zou kunnen winnen. Concrete maatregelen zijn alleen niet genomen.

Rotterdamse haven

De vraag rijst of de Rotterdamse haven investeringen door Chinese staatsbedrijven moet verwelkomen. De – westerse – vrije markteconomie heeft de vraag voor de haven al beantwoord. Een kwart van de goederen die worden gelost in Rotterdamse haven is nu al afkomstig uit China. In mei 2016 heeft de Chinese staatsrederij Cosco een belang van 35 % genomen in het Rotterdamse Euromax Terminal Rotterdam van ECT. Bovendien is ECT, met een Rotterdams marktaandeel van meer dan 60% in de containeroverslag, al enige tijd in handen van het in Hong Kong gevestigde Hutchison Port Holdings Group.

Sinds 2016 is er mede dankzij investeringen door de Rotterdamse haven bovendien een spoorverbinding tussen de haven van Rotterdam en Peking: de Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express. Met deze verbinding kunnen vrachten binnen 15 dagen per spoor worden vervoerd naar China, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van zeevervoer.

Een discussie over de wenselijkheid van Chinese investeringen in de Rotterdamse haven hoeft eerlijk gezegd niet meer gevoerd te worden. Een vuist is nooit gemaakt tegen de Chinese investeerders, en het is zelfs de vraag of het verstandig zou zijn geweest om zo’n vuist te maken. In dat geval zouden er nog meer Chinese vrachten immers via bijvoorbeeld de haven van Piraeus of Zeebrugge gaan.

Laat alle wegen dan nu maar naar Rotterdam leiden.

Op de hoogte blijven?

Ontvang de laatste updates op dit rechtsgebied maandelijks in je inbox.

Misschien ook interessant?

Woekerverdriedubbelaar

24 september 2018 - Contracten kunnen helder zijn als glas, maar als de folders misleidend zijn, kan een contractant daar in sommige gevallen onderuit.…

Woekerverdriedubbelaar
Interessant artikel?

De laatste updates rechtstreeks in je inbox.