Alle blogs

(Iran) sancties VS – het is dichterbij dan u denkt

In een eerdere blog gaf ik het kader aan van de werking van VS sancties tegen Iran en de extraterritoriale werking daarvan. Inmiddels komt het steeds dichterbij.

Afgelopen dagen plaatste de OFAC (Office of Foreign Assets and Control, de Amerikaanse “sanctie-autoriteit”) een aantal dochters van het Chinese Cosco, de grootste bulk- en containerrederij ter wereld (met meer dan 1000 schepen) op de zwarte lijst, waaronder Cosco Shipping Tanker (Dalian) en China Merchants Energy Shipping. De reden is (betrokkenheid bij) het vervoeren van Iraanse olie en gas. Niet alleen die vennootschappen worden daardoor getroffen, maar ook alle 50% of meer deelnemingen kwalificeren daarmee als Blocked person. En dat zijn er nogal wat. Hoewel OFAC heeft aangegeven dat de moedermaatschappij, Cosco, niet getroffen is, is de reikwijdte van de maatregel niet geheel duidelijk, dus de markt reageert behoedzaam uit vrees dat nog meer delen van Cosco onder de maatregelen zouden kunnen vallen.

Het plaatsen op de zwarte lijst van deze, en dus nog veel meer vennootschappen, betekent dat iedereen die financiële, materiële, technische of andere diensten aan de getroffen vennootschappen levert, ook in overtreding is. Het effect is dat banken en verzekeraars hun handen van de getroffen vennootschappen en schepen aftrekken, en niemand meer diensten aan die vennootschappen en schepen wil verlenen. Schepen zijn daardoor niet meer verzekerbaar, maar kunnen ook geen brandstof of voorraden meer krijgen. Bureaus die bemanningen leveren trekken hun mensen terug. Bevrachters verbreken hun banden met deze schepen. In het geval van Cosco gaat het nu in ieder geval zeker al om 29 olie- en gastankers. En inmiddels is bekend dat ruim 60 tankers in het afgelopen jaar olie uit Venezuela hebben vervoerd. Die, hun eigenaren en gelieerde vennootschappen staan ook allemaal op scherp.

Maar weet een dienstverlener altijd wel hoe de aandelenstructuur van een vennootschap is, en wie uiteindelijk de eigenaar van een schip is? De Teekay LNG Yamal Joint Venture bijvoorbeeld is een 50% (klein)dochter van het aan de beurs van New York genoteerde Teekay en Cosco Dalian, en de 6 ijsklasse LNG tankers van deze tak van Teekay vallen daarmee onder de sancties.

Dienstverleners doen er dus goed aan van te voren te onderzoeken hoe de eigendomsstructuur is van klanten die zich bij hen melden. Weliswaar gaat het bij strafmaatregelen om het knowingly verlenen van verboden diensten, maar de Amerikaanse overheid zal dat wel uitleggen als dat men het had kunnen weten. En, zoals in de eerdere blog al vermeld, het feit dat men geen banden met de VS heeft, is niet voldoende om zich “buut vrij” te achten, want wanneer er in dollars wordt gehandeld, gaat dat altijd via New York en heeft OFAC via die weg alle mogelijkheid om strafmaatregelen te effectueren.

En let wel: het gaat niet alleen om Iran, maar ook om vele landen zoals Venezuela, maar ook Rusland, Venezuela, Ukraine, Iraq, Syrië, Jemen, Simalië, Congo, Libanon, Nicaragua, en Mexico en om personen en bedrijven overal ter wereld. Op de site van de OFAC is een zoekpagina waarin gezocht kan worden. Maar of die volledig is, en tijdig bijgehouden is de vraag. En bezoeken zullen vast worden geregistreerd.

Op de hoogte blijven?

Ontvang de laatste updates op dit rechtsgebied maandelijks in je inbox.

Misschien ook interessant?

(Iran) sancties VS – het is dichterbij dan u denkt

9 oktober 2019 - In een eerdere blog gaf ik het kader aan van de werking van VS sancties tegen Iran en de extraterritoriale…

(Iran) sancties VS – het is dichterbij dan u denkt

EU maatregelen tegen VS sancties; hoe zit dat?

26 september 2019 - Het is nogal verwarrend: de VS verbieden, kort gezegd, handel met Iran, en de EU verbiedt Europese bedrijven de sancties…

EU maatregelen tegen VS sancties; hoe zit dat?

Hogere aansprakelijkheid personenvervoerders in de binnenvaart

12 september 2019 - In het zee- en binnenvaartrecht geldt een beperking van aansprakelijkheid van de vervoerder voor verlies of schade; of eigenlijk twee…

Hogere aansprakelijkheid personenvervoerders in de binnenvaart
Interessant artikel?

De laatste updates rechtstreeks in je inbox.